Friday, May 8, 2009

Sujudku hanya untuk-Mu

Sebelum berangkat ke Perancis, ibu ade mengirimkan padaku sebuah e-mel. Yang menunjukkan gmbr-gmbr orang menunaikan solat.

Kini, giliran aku mempraktikkannya. Gmbr solat itu bukan gmbr solat di dalam rumah, atau di masjid mahupun surau. Tetapi, gmbr2 mereka yang bersujud kepada Sang Pencipta tak kira walau dibumi mana berinjak kaki mereka.



Sungguh mengharukan. Kerana, dibumi yang majoriti rakyatnya tidak kenal pada agama, ada segelintir hamba yang tidak angkuh bersujud kepada Ilahi.

Bagaimana soal wuduk? Soal kesucian? Soal menggangu ketenteraman?



Bagi soal wuduk dan penyucian, kami di sini, menggunakan air mineral atau air yang di isi di dalam botol penyembur.

Kita juga dibenarkan mengambil wuduk dengan menyapu pada stokin.

Selain itu, selalunya kami akan memilih tempat-tempat yang tersorok dan jauh dari penduduk. Hal ini bagi memastikan kami tidak mengganggu ketenteraman awam. Tambahan, orang di sini akan melihat pelik atas kelakuan kita melaksanakan tanggungjawab. ( Tak perlu risau )



Kita juga dibenarkan solat sambil memakai kasut. Sebahagian dari kita mesti berasa hal ini pelik. Sebelum rasa pelik mengatasi cinta pada sunnah, baca dan fahami hadith-hadith yang menunjukkan Rasulullah sallallahu 'alayhi wasallam membenarkan solat dengan memakai kasut.



Anas ibn Malik radiyallahu 'anhu pernah ditanya: "Benarkah Nabi sallallahu 'alayhi wasallam pernah solat sambil memakai kasut?" Jawab Anas: "Ya." (Al-Bukhariy & Muslim).

Kisah Nabi sallallahu 'alayhi wasallam solat bersama para Sahabah radiyallahu 'anhum sambil memakai kasut, di pertengahan solat baginda membuka kasut dan diikuti para Sahabah. Baginda berbuat demikian kerana diberitahu Jibrail bahawa kasut baginda tidak suci. Kemudian Nabi berpesan agar mereka memeriksa kasut mereka dan bersihkan kasut sebelum solat sanbil berkasut (Abu Dawud - sahih menurut Al-Albaniy).

Antara sebab Nabi sallallahu 'alayhi wasallam suruh solat pakai kasut ialah untuk membezakan kita dengan kaum Yahudi yang tidak solat sambil berkasut (Abu Dawud - sahih menurut Al-Albaniy).

Oleh itu, tiada lagi alasan untuk tidak solat. Dibumi yang terasing ini, hanya kepada-Nya kita berserah. Tiada kekuatan dan kudrat melainkan dengan kehendak-Nya.
Janganlah kita bersifat ego, bongkak dpt "survive" di negara orang tanpa bantuan-Nya.
Wallahu'alam.







Berikanlah ku kekuatan Ya Allah.

4 comments:

  1. Ni agak baru bagi aku. sebab sebelum ni aku ingat tentera je yg boleh, lagi2 darurat (aku belajar dari PLKN)

    ReplyDelete
  2. weyh mahfuz!
    lame tak dengar kabar.
    tau tau ko dah ade kt france!

    pastu dah ade blog pulak tuh.

    tahniah atas kedua-duanye!

    ReplyDelete
  3. kat sini best sebab aku penah solat:
    -dalam TGV
    -dalam bas
    -dalam kelas
    -depan tandas
    -dalam hospital
    dll :-)

    aku pkai nikon d60.btw,aku schoolmate yaacob dgn wan nazmi.

    ReplyDelete