Tuesday, May 12, 2009

Toulon-Paris-Toulon


4 Malam 3 Hari...
Dalam tempoh itu, aku berada di Paris, ibu kota Perancis. Bandar romantika, bandar percintaan. ( Ville d'Amour )

Bukan kejutan untuk melihat kekasih-kekasih bercumbuan di bawah mercu tanda mereka, menera Eiffel ( Tour d'Eiffel ). Tapi bukan itu menjadi coretanku pada kali ini. Lebih banyak hikayat lain ingin dicoretkan.

19h23, kami, Mustaqim dan Amal termasuk "Aku" melangkah ke dalam perut TGV. Kami menaiki train terkahir dan bertolak ke ibu kota. Perjalan jauh dirasakan singkat. Kepantasan TGV merentas negara membuat perjalanan berjarak 930Km menjadi 3jam17minit. Kami tiba di Paris 23h11. Tanpa kami ketahui ke mana arah tuju. Ada polan yang mencadangkan utk menetap di masjid. Tapi kami bermesyaurat dan menggunakan laptop kami mencari hotel "murah" dan hampir dgn station metro. Kami menetap di Etap Hotel.



Huhu, kelegaan dapat meletakkan badan di atas tilam empuk. Keesokkan, destinasi pertama kami ialah Tour Eiffel. Kemudian, Arc de Triomphe, Musee de L'ouvre, Notre Dame, Masjid Paris.

Keesokkan hari, lawatan diteruskan ke Opera House, Stade de France dan ke Tour Eiffel kembali. Utk menikmati suasana malam di sana.



Semasa berada di Paris, telah ku temui beberapa orang melayu. Yang datangnya mereka utk berjalan. Seronok kerana mereka sgt bannga dan menghormati kami. Kerana kebolehan kami berbahasa Perancis.



Kemudian pada malam Ahad, kami telah tidur di stesen kererapi ( Gare de Lyon ) kerana "saving" duit. Haha. Di sana pelbagai ragam dpt dilihat. Yang plg seram, jumpa byk orang mabuk. Sambil jalan cakap sesorang, duduk pun cakap sesorang. Pastu dtg kat aku cakap aku gila, pastu mintak 10sen. Aku pun tak paham.



Oh Paris, bandar "mabuk" cinta...

No comments:

Post a Comment