Friday, February 25, 2011

Duniaku sayang, jgn tinggal daku.

Assalamualaikum,

Puas sudah aku katakan, aku cinta padamu wahai dunia. Namun dia tetap ingin meninggalkan aku. Lelah, lelah bekata pada dunia supaya teruskan keindahannya.

Utk apa kita belajar sekirannya dunia tetap ingin menyingkirkan kita daripadanya? "Kau ini sungguh ekstremis!" kata pembaca kepada aku.

Eh, kenapa kalian berkata begitu? Adakah kalian ini orang-orang yg tahu ajal kalian. Yg tahu matinya bila, maka sudah tahu kena belajar sesungguh mungkin utk capai sesuatu di hadapan sebelum masa tamat.
Utk apa menjadi kaya kalau nnt, dunia tak bersama kita lagi, harta pun ditinggal bersama sang dunia? "Kau patut menjadi miskin, baru tahu apa gunanya harta!" kata pembaca pada aku.

Mengapa kita bekerja bagai hendak lelah, tp akhirnya, gaji habis kepada cukai, kepada hutang kereta, hutang rumah. Yg tinggal utk makan dan keluarga sedikit. Dan akhirnya, kereta, rumah dan negara yg kita beri cukai, bakal kita tinggalkan? "Sungguh, kau ini puak pelampau!" aku dicerca lagi oleh pembaca.

Masakan tidak aku berkata begitu. Lihat, manusia gila kepada ilmu. Belajar sehingga lewat malam. Tetapi, jauh sekali utk melihat apa yg realiti. Lihat manusia menangis gagal dlm pelajaran. Belajar sehingga pecah kepala. Akhirnya?

Apa yg dapat? Segulung ijazah. Tetapi, apakah ijazah itu satu jaminan kerja? Kalau benar ijazah itulah penyambung rezeki, penentu hidup, masakan masih ramai yg menganggur. Ramai yg hutang. Ramai yg miskin.

Kenapa? Apakah ijazah kalian boleh memberhentikan kezaliman? Harga barang yg naik. Harga minyak, kos rumah. Apa yg ijazah kalian mampu lakukan?

"Hoi bodoh! Kau ini sudah gila. Dgn ijazah, aku boleh dipandang tinggi. Berilmu. Aku boleh masuk ke arena politik. Aku boleh membaiki keadaan." kata mereka yg tidak berpuas hati dgn provokasiku.

Buktikan kata-katamu. Ijazah itu pembantu. Nah! Ini kenyataan, ramai ahli politik itu orgnya berpelajaran, apakah nasib rakyat semakin baik?

"Kau ini ekstremis. Penentang kerajaan! Tak tahu dikenang budi. Dahulu datuk nenek kita susah, nak makan susah. Kita skrg mudah. Dpt belajar jauh-jauh. Kau tahu tak? Allah marah orang yg tak reti bersyukur!" tambah seorang lagi yg benci dgn kata-kata aku.

Benar ke begitu wahai pembaca? Kita makin senang? Di mana ya kesenangan itu?

Seorang ayah, risau akan keselamatan anak perempuannya keluar malam. Seorang ibu, takut-takut anaknya menghisap dadah. Lagi? Kenapa masih ada yg miskin? Sedangkan untung negara berbillion.

Kalian yg membaca blog ini, mungkin hidup kalian senang. Tak merasa tidak makan sehari atau seminggu. Terlalu mewah. Kereta, baju, makanan. Mudah buat kalian utk dapatkan. Tak pernah merasa lapar sehingga mahu mati.

"Bodoh! Org miskin makin sedikit. Kau buta ke? Merapu menulis." bentak orang ketiga.

Orang bandar, miskin! Hutang kereta, hutang rumah. Ini tidak miskin? Gaji RM 3000 sebulan, rumah berharga RM 350 000. Kereta berharga RM 45 000. Cukup kah? Makan lagi, minyak, perubatan, anak-anak, isteri, pakaian. Mana senangnya? Cukai lagi. Tunjukkan, mana senang? Belajar di luar negara, belum habis sudah berhutang. Aku, RM 400 000. Apa ini? Kegilaan?

Tunjukkan lagi, mana senangnya?

Senang, kalau kalian amalkan rasuah. Amalkan kronism. Amalkan riba. Ya, itu mmg mudah. Dan, bisa terasa senang. Ingin apa? Gosok sahaja kad kredit. Ingin projek, beri sahaja imbuhan.

Dunia ku sayang...

Ijazahmu itu, tidak menjamin apa-apa rezeki buatku. Itu hanya segulung kertas.

"Hoi pelamp..." belum sempat dihabiskan aku berkata:

"Wahai pembaca, benarkan aku berhujah buat seketika. Kemudian, kita fikirkan."

Aku tidak mahu berkata yg byk. Kerana aku manusia, bisa tersilap. Aku bukan ekstremis, kerana aku cintakan kedamaian. Aku suka melihat, tiada satu manusia pun yg miskin, yg lapar. Aku, dunia ini aman. Tp, aku tidak percaya pada ijazah. Kerana, ijazah hanya segulung kertas. Dan ilmuku, bukan pula ilmu yg mampu berubah politik dunia.

Ini hujahku:
  1. "Allah melapangkan rezeki bagi orang yg Dia kehendaki..." 29:62. - Ya, rezeki aku dijamin oleh Allah. Tetapi harus igt, rezeki tidak datang bergolek.
  2. "Harta dan anak-anak adalah perhiasan kepada kehidupan di dunia tetapi amal kebajikan yg terus menerus adalah lebih baik pahalanya di sisi Allah serta lebih baik menjadi harapan." 18:46 - Bahawa harta itu perhiasan sahaja.
  3. "....dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. " 21:107 - Bahawa keamanan hanya dpt tercapai melalui kaedah nabi.
  4. "Sungguh, telah ada pada diri Rasulullah itu suri teladan yg baik bagimu..." 33:21 - Lagi, bahawa hanya mengikuti nabi adalah cara terbenar.
Aku berkata begini, kerana aku merasakan, ramai, yg tidak nmpk bahawa, sebenarnya, apakah tujuan utama belajar.

Bukan utk tidak suruh belajar. Wajib! Wajib bagi muslim itu belajar. Tidak boleh seorang muslim itu menjadi bodoh. Tetapi, apakah benar kalian ini, belajar hanya utk mengharapkan keredaan Allah? Atau belajar kerana diri sendiri? Kerana mahukan wang? Kerana mahu dptkan kedudukan. Kerana mahukan isteri yg cantik. Kerana mahukan harta? Kerana mahu bantu keluarga?

Maka itu semua utk diri sendiri. Dan utk keluarga pula, apa bezanya dgn kronism? Yang kalian cukup benci apabila ahli politik membesarkan kroni. Maka belajar kerana keluarga juga adalah utk kroni. Bukan kerana ingin membantu masyarakat.

Kalian berkata, ilmu kalian mampu membaiki keadaan masyarakat. Mana buktinya? Sudah ribuan maha siswa di luar sana. Tetapi masih tetap masyarakat bermasalah.

Kalau benar ilmu itu segalanya, mengapa tidak di awal-awal islam, 13 tahun sblm era Madinah, nabi tidak menyuruh sahabatnya menuntut ilmu sains daripada bangsa Rom dan Parsi? Mengapa? Kalau itulah solusi permasalahan dunia?

Aku tidak memberi jawapan di sini. Kerana, hujahku, bukan semua mampu menerima. Tp, kita masih mampu berdiskusi. Andai benar, kalian mahu menyelamatkan masyarakat.

Mudah sahaja hidup. Kita hidup kerana Allah. Kerana mahu keredhaanNya. Bukan begitu wahai teman-teman pembaca?

Maka, apakah benar apa kita lakukan selama ini?

Andaikata kita mati, tetapi mati dlm mencari kesenangan dunia berbanding redhaNya, alangkah rugi.

Aku ingin berkongsi, tetapi hanya kepada siapa yg mahu. Mahu berubah. Mahu tahu apakah yg benar. Tidak salah utk tahu, akhirnya, kalian sendiri yg mampu menilai.

Ya, cita-citaku, hanya mahu mati syahid, jalan pintas utk ke negara bernama Syurga.

Ayuh, menuju ke negara itu. Ayuh, mengejar redha Allah. Ayuh, kita mengejar syahid. InsyaAllah.


No comments:

Post a Comment