Thursday, February 24, 2011

Kenapa menyertainya?

Assalamualaikum,

Kenapa ya, agak-agaknya aku menyertainya? Apakah yg aku peroleh? Bahkan, banyak perkara lazat akan aku tinggalkan. Tp mengapa? Mengapa aku sanggup? Dan mengapa aku ingin sentiasa menyertai dan bersamanya?

Usrah dan dakwah. Aku sedang berbicara mengenainya. Aku bukan pelajar jurusan agama, malah berbahasa arab juga tidak reti. Bukan belajar di negara teluk, bahkan aku dinegara yg jauh drpd islam. Yg rakyat ingkar kepada Allah. Jauh sekali mempercayai kewujudan tuhan. Namun, di bumi inilah, aku mendapat sesuatu yg apabila aku memberitahu ramai orang, mereka hairan, mengapa aku bersamanya.

Sudah sinonim dgn masyarakat, atau pelajar luar negara, dgn perkataan usrah. Sehinggakan, ada yg takut dgn perkataan ini. Malah, menjauhi dan hubungan dgn orang yg berusrah, semakin regang. Hairan. Dan mereka juga hairan, kenapa aku ingin bersama golongan berusrah.

Namun, pernahkah kita berfikir, mengapa ya kita dihidupkan? Barangkali, utk suka-suka? Tetapi, apakah rasional begitu? Bahkan, kalian yg berilmu, tatkala menjadi doktor, jurutera ataupun jurusan profesional yg lain, tidak akan melaksanakan perkara yg sia-sia. Jurutera mencipta alat yg berfungsi. Doktor pula ingin menyembuhkan pesakit.

Inikan pula, Yang Maha Bijaksana Lagi Maha Sempurna. Mustahil Dia mencipta kita dgn sia-sia. Dan diberikan kita nafsu, utk kita ikuti? Nafsu makan, nafsu hiburan, nafsu seks. Adakah kita hidup hanya utk memuaskan nafsu? Ya! Ya! Ya! Katakan ya. Kita hidup kerana nafsu.

Aduh aduh, cetek sungguh pemikiran kita. Kita selamanya di dunia? Kalian pasti? Selamanya di sini. Tiada penghujung, tiada kematian?

Itu rajah kehidupan, di mana anak panah hitam melambangkan kehidupan. Itulah yg diajarkan kitab Al-Quran. Adakah kita beriman dgnnya? Kalian pasti?

Mengapa aku berkata soal rajah ini. Apa kaitannya dgn mengapa aku menyertai usrah? Adakah orang yg tidak menyertai usrah, tidak nmpk kehidupan selepas mati. Adakah orang yg tidak bersama dakwah, tidak ke akhirat? Kalau begitu, mengapa aku tunjukkan rajah ini?

Sebelum itu, megapa kita ingin ke akhirat? Indah ke? Ada apa di sana? Ataupun, kita tidak pernah ingin ke sana? Tetapi, Allah tidak memberi kita pilihan, maka kita terpaksa menuju akhirat. Maka disebabkan tiada pilihan, maka kita merelakan diri ke sana? Tetapi akhirat itu bagaimana rupanya? Indah? Kalau indah, maka sudah pasti tiada masalah bukan utk ke sana? Tetapi kalau sengsara, apakah kalian sanggup?

"Engkau sudah merpek wahai penulis! Mana hujahmu? Mengapa engkau sertai usrah dan dakwah?".

Biarkan seketika, kerana manusia itu sifatnya tergesa-gesa. Bersabarlah, kalau benar kalian ingin tahu. Kebenaran pasti akan muncul. InsyaAllah.

Bersambung: Klik sini

Mahfuz Mohammad
La Garde, France.

No comments:

Post a Comment